Pages

Subscribe:

Laporan program Finishing School

Assalammualaikum dan Alhamdulillah

Sudah banyak program anjuran petakom dan fakulti telah di jalankan dan selesai dengan sempurna sepanjang beberapa bulan lepas. Salah satunya adalah Program Finishing School.

But unfortunately, not every program come smoothly. Like this program, the biggest problem is transportation. Program that suppose to start at 9am in UMP pekan only start at 10am. That is because just a few student able to take a bus and ride on to UMP Pekan. While more than half of other student have to wait for about another trip of bus that reported only come at 10am. That means only two trip of bus can make it to the program. The remaining student got to back to their room and cannot make it to the program. We as a responsible club under faculty would like to say our sorry because of this incident. Although I know it already too late now, but still the incident that happen need to be justified. We all agreed that the blame is on the organizer, however everything that happen have a reason.

Asking about related issues to DR Adzhar, here is his comment:
i. Fakulti amat dukacita dengan masalah pengangkutan yang berlaku pada hari kejadian dan Fakulti amat teruja dengan komitmen pelajar seramai lebih 200 menunggu bas utk ke lokasi program, UMP Pekan.

ii. Semua urusan berjalan seperti dirancang kecuali pengangkutan.

iii. Untuk pengetahuan semua, Jabatan Pengurusan & Pembangunan Harta (JPPH) UMP telah menjanji 5 buah bas bagi tujuan pengangkutan bermula jam 730 pagi. MALANGnya hanya sebuah bas sahaja diberikan pada hari kejadian.

iv. Kenapa UMP Pekan? - semua dewan kuliah dan astaka telah ditempah oleh persatuan pelajar lain dan ianya melibatkan pihak luar.

Kami harap beberapa ketidakpuasan hati dan salah faham boleh terungkai dengan jawapan tersebut. Selain dari maslah tersebut, objektif program ini tercapai dengan setiap slot/module pengisian yang disediakan.

2 tetamu dari HeiTech Padu dijemput untuk memberi pengisian. Antara isi yang dikupas adalah organisasi HeiTech Padu seperti sejarah, collaboration dan beberapa cawangan HeiTech padu seluruh Malaysia.

2 lagi penceramah dari UMP sendiri yang membincangkan isu pergi interview.
1- Appearance
Pakaian yang bersih, dan bersesuaian.
2-Position
Semasa interview kita must sit still and comfortable. But not too comfortable, yang boleh menyebabkan kita kelihatan tidak formal.
3-Briefcase/ handbag
Antara barang yang perlu ada dalam briefcase/handbag pencungkil gigi, chewing gum/ breath freshner, air mineral, tisu, perfume and importantly PIECE OF PAPER AND PEN.

Berhubungkait dengan program Finishing School ini juga satu mock interview telah dijalankan di UMP Gambang. Beberapa syarikat telah terpilih untuk menjadi contoh bagi mock interview ini. Dan syarikat untuk bahagian Software Engineer sangat sikit.

Litlle something from my experience.
1-Jangan lupa bawa resume. And datang awal!!! (saya datang lambat kena marah)
2-Resume kalau boleh jangan lebih dari pada 2 helai.
3-Dalam resume highlightkan section. Contohnya Biodata, Education, Skills, Languange and etc.
4-Please rate your skills and languange. Contohnya Beginner, Intermediate and Professional.
5-More importantly keep practice and provide answer for all possible question before go to interview.

0 tester: